Bouw spooronderdoorgang heeft impact op verkeer

Bouw spooronderdoorgang heeft impact op verkeer

DIJK EN WAARD – Voor de bouw van de spooronderdoorgang in Heerhugowaard gaat de spooroverweg in de Zuidtangent vanaf 6 januari 2025 dicht voor alle verkeer. Dit duurt tot mei 2026. Deze afsluiting heeft impact op het verkeer. Gemeente Dijk en Waard en Provincie Noord-Holland verwachten extra drukte op de lokale wegen Oosttangent en Westtangent maar ook op de provinciale wegen, zoals de N242 (Westerweg) en de N194 (Westfrisiaweg).


“We hebben uw inzet hard nodig”, doet wethouder Nils Langedijk, Wonen en Mobiliteit, aan iedereen de oproep. “Als we met ieders inzet het verkeer op drukke momenten kunnen verminderen, blijft Dijk en Waard bereikbaar. Samen kunnen we dit project tot een succes maken!”

Bestemmingsverkeer

Het verkeer dat nu over de Zuidtangent tussen Broek op Langedijk en Heerhugowaard rijdt, is voor het grootste deel bestemmingsverkeer. Dit zijn dus inwoners van Dijk en Waard. De adviesroutes die de gemeente heeft ingesteld, gaan over de hoofdwegen zoals de Oosttangent, Westtangent, Krusemanlaan, N242 Westerweg, en N194 Westfrisiaweg. “Deze wegen zijn nu al druk, daarom moeten we nadenken over andere manieren van vervoer of op andere tijden gaan reizen.”

Samenwerken met provincie

Provincie Noord-Holland is de beheerder van de provinciale wegen. Gedeputeerde Jeroen Olthof (mobiliteit en bereikbaarheid) van Provincie Noord-Holland: “Goede samenwerking is van belang om de regio bereikbaar te houden. We zorgen er als provincie voor dat er de komende tijd zo min mogelijk werkzaamheden zijn op de omliggende provinciale wegen zoals de N194, N242 en N245. Onze weginspecteurs zijn extra alert op deze routes en we stellen de verkeerslichten zo in dat het verkeer ook tijdens de werkzaamheden zo goed mogelijk door kan rijden. Vanuit de verkeerscentrale houden we dit nauwlettend in de gaten. Om weggebruikers in een brede straal via de adviesroute te leiden zetten we de digitale informatieborden in langs de provinciale wegen.”

Veiligheid staat voorop

Gemeente en provincie bespreken welke maatregelen ze kunnen nemen om het verkeer zo goed mogelijk door te laten rijden. “Onze veiligheid staat voorop”, benadrukt de wethouder. “We maken goede afspraken over de doorstroming en zijn voorbereid op mogelijke incidenten. Maar het is belangrijk met elkaar bewust te zijn van verkeershinder, zeker tijdens zo’n groot project. Tijdens een verbouwing is er altijd overlast en we doen daarom een beroep op uw geduld en medewerking. Ik begrijp dat het vervelend is als u met de auto moet omrijden als u gewend bent aan uw dagelijkse route. We doen ons best om deze hinder te beperken en om omleidingsroutes open te houden.”

Openbaar vervoer en fiets

Een alternatief voor de auto is de fiets of het openbaar vervoer. Tijdens de bouw van de spooronderdoorgang blijven treinen en bussen gewoon rijden. Alleen één week in maart, van 18 tot en met 24 maart 2025, rijden er geen treinen. Dan wordt namelijk het nieuwe spoordek op zijn plek gereden. Reizigers kunnen via ns.nl hun reis plannen, er worden dan bussen ingezet. De bussen van Connexxion en Hugohopper blijven rijden en zullen hun routes aanpassen. Plan uw reis op connexxion.nl

(Verwijst naar een externe website)en op hugohopper.nl

(Verwijst naar een externe website).

Fietsers en voetgangers

Voor fietsers en voetgangers is een veilige route ingesteld over de Stationsweg. Tussen Broek op Langedijk en Heerhugowaard fiets of wandel je dan langs de Broekerweg, door de tunnel langs de N242 over fietsbrug ‘De Krul’ naar de Stationsweg, het station en verder. Of natuurlijk in tegengestelde richting.

Impressie van de spooronderdoorgang. Beeld: ProRail.

Wegen openhouden

De gemeente heeft in aanloop naar de bouw van de spooronderdoorgang al veel verkeersmaatregelen genomen. Langedijk: “In 2022 hebben we als college besloten om al het groot onderhoud aan wegen in Dijk en Waard naar voren te halen. Om de andere wegen open te houden, als we 16 maanden afsluiten. We hebben rotondes aangelegd op de Oosttangent, we hebben de Hasselaarsweg en Altonstraat opnieuw geasfalteerd en de rotonde Krusemanlaan-Oosttangent is aangepast. Ook de Middenweg is volledig vernieuwd. Deze weg gaat eind dit jaar weer open.”

En er zijn nog meer wegen aangepakt. “Vorige zomer is de kruispunt Westtangent-Zuidtangent tot aan Parelhof vernieuwd. Ook de opstelplaatsen en verkeerslichten bij de Broekerweg-N242 zijn aangepast. Veel fietspaden langs de Middenweg en Westtangent, fietsstraten en de Jan Glijnisweg richting de Huygendijk zijn allemaal onderhouden in aanloop naar de bouw van de spooronderdoorgang. De toegang tot bedrijventerrein Zuiderdel is verbeterd met de aanleg van de verlengde De Punt naar de N245 (Schagerweg). De provincie heeft de werkzaamheden aan de Broekhornerbrug kunnen afronden. Zo houden we de Broekerweg open.”

Alle zeilen bijzetten

“We zetten echt alle zeilen bij om de wegen en fietspaden beschikbaar te houden”, vertelt wethouder Nils Langedijk. “Op de adviesroutes zelf nemen we ook maatregelen. Zodat het verkeer blijft doorrijden.” Zo komen er tijdelijke verkeerslichten op de Hasselaarsweg, bij de kruising Pannekeetweg en bij de kruising Middenweg. Ook op de ovatonde Westtangent-N242-Beverkoog komen tijdelijke verkeerslichten.

Langedijk: “Dat lijkt tegenstrijdig, dat je voor een stoplicht moet wachten en juist niet kunt doorrijden. Maar het idee van zo’n verkeerslicht is dat vanuit alle richtingen op de ovatonde de auto’s efficiënter kunnen doorrijden. Dan sluit het beter aan op het verkeer dat er al rijdt op zo’n weg. En zo krijgt ook iedereen om de beurt voorrang.”

Thuiswerken of samen reizen

De drukte op de wegen blijft toenemen als we met z’n allen met de auto tegelijkertijd de weg op gaan. Langedijk: “Omdat ik in de buurt woon, heb ik zelf altijd de mogelijkheid om op de fiets naar mijn werk te gaan. Maar dat geldt niet voor iedereen. Misschien kunt u op andere tijden reizen, vaker thuiswerken of met een collega meerijden? Met uw inzet kunnen we dit grote project voor elkaar krijgen. Tijdens een verbouwing is er altijd hinder en overlast, maar we zien ook met elkaar in dat het belangrijk is dat de spooronderdoorgang er komt. Dat is pas ècht een verbetering in de verkeersveiligheid èn bereikbaarheid van Dijk en Waard. Laten we daar samen aan werken!”

Blijf op de hoogte

Tijdens de uitvoering van de werkzaamheden maken wij gebruik van de projectpagina over het Stationsgebied blijft u op de hoogte.

Rijk investeert in bereikbaarheid Noord-Holland

Het Rijk heeft op 7 november toegezegd mee te werken en te betalen aan projecten in Noord-Holland Noord (NHN) voor mobiliteit. Dit was tijdens het bestuurlijk overleg Meerjarenprogramma Infrastructuur, Ruimte en Transport (BO MIRT). Het gaat daarbij enerzijds om projecten die ervoor zorgen dat we door kunnen gaan met het bouwen van woningen en de bereikbaarheid ervan. Anderzijds om groei van onze economie te faciliteren.

Doorfietsroute tussen Alkmaar-Warmenhuizen-Schagen

Er komt onder andere een onderzoek naar wat er moet gebeuren om de Ring rondom Alkmaar (waaronder de spoorzone Heerhugowaard N9-N242-A9) bereikbaar en verkeersveilig te houden. Ook kan de provincie dankzij een rijksbijdrage aan de slag met een doorfietsroute tussen Alkmaar-Warmenhuizen-Schagen. Zo blijft de regio met de fiets, de auto en het openbaar vervoer goed bereikbaar. De ring van Alkmaar is een belangrijke verbinding tussen het noorden en het zuiden van Noord-Holland.

Meer info vindt u op de website van de rijksoverheid

Archief

Facebook
X (Twitter)
RSS
error: Content is protected !!