Plan van aanpak voor uitwerking robuuste oplossing Verbinding A8-A9

Plan van aanpak voor uitwerking robuuste oplossing Verbinding A8-A9

Voor het onderzoek naar de robuuste oplossing Verbinding A8-A9 is een plan van aanpak gemaakt.

Er worden 5 stappen doorlopen en aan het eind (in 2027) besluiten Gedeputeerde Staten of een van de onderzochte varianten een robuuste oplossing kan vormen. 

Voor de robuuste oplossing voor een verbinding A8-A9 werkt de provincie samen met de Vervoerregio Amsterdam, de gemeenten Zaanstad, Uitgeest, Heemskerk, Beverwijk en Velsen en de rijksoverheid. Het onderzoek wordt gedaan omdat uitvoering van het in 2021 gemaakte landschapsplan onzeker is door de hoge investeringskosten van ruim €900 miljoen.

Wat is een robuuste oplossing? 

Daarmee wordt een andere optie bedoeld voor een weg tussen de A8 en de A9 zoals beschreven in het landschapsplan. Voorwaarde is dat ook deze weg zorgt voor verbetering van de leefbaarheid langs de N203 in Krommenie/Assendelft en een betere doorstroming van het verkeer. Bovendien moeten de investeringskosten te financieren zijn. 

Aanpak in 5 stappen

Het onderzoek wordt in 5 stappen uitgevoerd. Aan het eind van iedere stap worden de resultaten bekend gemaakt. 

Stap 1:    Actualisatie van de effecten 
Stap 2:    Gesprek met de omgeving (naar verwachting in 2025)
Stap 3:    Besluit wel/niet verder uitwerken van de variant(en) 
Stap 4:    Verdere uitwerking van het ontwerp van de variant(en)
Stap 5:    Besluit robuuste oplossing

Een uitgebreide beschrijving van de stappen is te lezen in het Plan van Aanpak.  

Te onderzoeken varianten

Het onderzoek richt zich op 2 varianten die niet door het gebied van het werelderfgoed Stelling van Amsterdam gaan. Het gaat om de varianten die in de planstudie staan beschreven als alternatief 2 en alternatief 7 uit de planstudie. Bij alternatief 2 blijft het verkeer de huidige route via de N203 gebruiken. Bij alternatief 7 gaat het om een nieuwe weg langs de wijk Kreekrijk, die direct ten westen van Krommenie de A8 met de N203 verbindt.

Archief

Facebook
X (Twitter)
RSS
error: Content is protected !!