Campagne seksueel grensoverschrijdend gedrag
Seksueel grensoverschrijdend gedrag is een veelbesproken onderwerp. Bijna de helft van de samenleving erkent dat seksueel grensoverschrijdend gedrag een groot probleem is.
Uit nieuw onderzoek van Ipsos I&O, blijkt dat 84% van de Nederlanders vindt dat iedereen een rol heeft in de aanpak van seksueel grensoverschrijdend gedrag. Maar hoe doe je dat in het dagelijks leven?
Wat vind jij? Tot waar is het leuk voor allebei?
De Rijksoverheid roept met een nieuwe publiekscampagne op om te reflecteren op je eigen gedrag en van de mensen in je omgeving. Wat vind jij? Tot waar is het leuk voor allebei?
Ruim zes op de tien vrouwen en twee op de tien mannen hebben in hun leven seksueel grensoverschrijdend gedrag meegemaakt. Van vervelende seksuele opmerkingen en ongewenste aanrakingen tot allerlei vormen van seks tegen de wil van het slachtoffer.
Het gebeurt overal
Recente cijfers laten zien dat ruim 1,7 miljoen mensen van 16 jaar of ouder in 2024 een vorm van seksueel grensoverschrijdend gedrag hebben meegemaakt. Het gebeurt overal, zoals op school, tijdens het werk, bij het sporten, op straat, thuis, online en in de kroeg.
De impact is groot. Het kan levens ontwrichten en beïnvloedt gezinnen, vriendschappen, families, relaties en carrières.
Ingesleten patronen
“Seksueel grensoverschrijdend gedrag kan gaan over ongepaste berichten, opmerkingen, aanraken, betasten, maar ook aanranding of verkrachting”, vertelt Mariëtte Hamer, regeringscommissaris seksueel grensoverschrijdend gedrag en seksueel geweld.
“Verschillende vormen kunnen in elkaar over gaan. Vaak gaat het ook om ingesleten patronen in onze omgangsvormen. We zijn dingen gewoon gaan vinden, die dat helemaal niet zijn.”
Wie te maken krijgt met seksueel grensoverschrijdend gedrag kan zich heel onveilig voelen en gaan twijfelen aan zichzelf. Het raakt je in wie je bent als persoon. De impact is groot. Het kan levens ontwrichten en beïnvloedt gezinnen, vriendschappen, families, relaties en carrières.
De campagne is niet te missen
De campagne van de Rijksoverheid laat verschillende gedragingen uit het dagelijkse leven zien. In de sportschool, het uitgaansleven, op het werk, online en op straat. Zoals ‘Wil je een drankje? Moet je wel mee naar huis.’ Of ‘Wow 100 squats! Krijg je een lekker kontje van’.
De campagne is onder andere te zien op sociale media, digitale schermen en abri’s op straat, in de horeca, sportscholen en op NS-stations. Ook is de campagne te horen op de radio.