Onderzoek: 60% van alle aangeleverde drukbestanden bevat fouten

Zowel kleine als grote fouten worden snel gemaakt
Heb je weleens een flyer, uitnodiging of visitekaartje laten drukken en pas achteraf een fout ontdekt? Je bent niet de enige. Uit een grootschalig onderzoek van Drukwerkdeal, waarbij honderdduizenden drukbestanden zijn geanalyseerd, blijkt dat wel 60% van de aangeleverde documenten fouten bevat. Drukwerkdeal zet de tien meest voorkomende fouten op een rij en geeft tips om ze te vermijden.
Van verkeerde kleurinstellingen tot verkeerd geplaatste boorgaten: fouten sluipen er sneller in dan gedacht. Drukwerkdeal analyseerde honderdduizenden aangeleverde bestanden en zag dat bepaalde fouten keer op keer terugkomen. Dit is de top-10 met de meest gemaakte fouten:
- Te kleine details
- Ontbrekende marge of afloop
- Foute kleuromzetting
- Lage resolutie
- Verkeerde rotatie van de voor- en achterkant
- Vouwlijnen zijn niet correct
- Boorgaten door het ontwerp
- Snijvormen niet correct uitgevoerd
- Snijtekens nog zichtbaar
- Verkeerd template gebruikt
Van kleine details tot spellingsfouten
Een veelvoorkomende fout is het aanleveren van een foto met een te lage resolutie. Wil je graag een fotoboek printen? Dan is het van groot belang om foto’s aan te leveren met een resolutie van minimaal 150 dpi. Ook een verkeerde rotatie van de voor- en achterkant van bijvoorbeeld flyers is een fout die helaas nog te vaak voor komt. Denk aan een flyer waarbij de achterkant op de kop staat of een entreekaart waarvan de achterkant ondersteboven is. Allemaal fouten die met wat extra oplettendheid makkelijk voorkomen kunnen worden.
Impact op bedrijven en campagne
Voor bedrijven kunnen drukfouten grote gevolgen hebben. Een verkeerd gespelde bedrijfsnaam, onleesbare QR-code of verschoven boorgaten kunnen resulteren in onbruikbaar campagnemateriaal en extra kosten. Een bekend voorbeeld is de cd-hoes van Chef’Special, waarbij ‘Passing Through’ verkeerd werd gespeld als ‘Passing Trough’. Hoewel dit voor verzamelaars interessant kan zijn, kan het voor bedrijven schadelijk zijn voor hun professionele imago.
Drukken zonder drama
Omdat meer dan de helft van het drukwerk fouten bevat, deelt Lex Kiffen, kwaliteitsmanager bij Drukwerkdeal, een aantal tips om fouten te voorkomen. ’’Controleer altijd of je bestand de juiste afloop- en snijmarges bevat, zodat er geen belangrijke elementen verloren gaan. Door te kiezen voor de optie ‘persoonlijke bestandscontrole’ heb je extra zekerheid. Onze ervaren specialisten controleren dan persoonlijk je bestand en zorgen ervoor dat alles technisch in orde is voor het drukproces. Zo ben je verzekerd van het beste resultaat en kun je met een gerust hart je drukwerk bestellen,” aldus Kiffen.