Met ingang van vandaag, 1 maart, gaan de verkeersboetes fors omhoog. De verhoging van de boetes werd in april vorig jaar bekendgemaakt in de voorjaarsnota van het kabinet. De stijging van 10 procent bestaat voor 5,7 procentpunt uit inflatiecorrectie. De overige 4,3 procentpunt moet gaan bijdragen aan het dekken van het overheidstekort. Door rood rijden gaat je bijvoorbeeld 300 euro kosten en bellen achter het stuur 420 euro.
De onderstaande boetebedragen zijn exclusief €9 administratiekosten.
- Geen gordel dragen – van €160 naar €180
- Telefoon in de hand tijdens het rijden – van €380 naar €420
- Door rood rijden – van €280 naar €300
- Onnodig links rijden – van €240 naar €270
- Onnodig over de vluchtstrook rijden – van €280 naar €300
- Rechts inhalen – van €280 naar €300
- Afslaan zonder richting aangeven – van €110 naar €120
- Kenteken slecht leesbaar – van €160 naar €300
- Rijden zonder APK – van €160 naar €180
- Parkeren op invalideparkeerplaats – van €350 naar €490
Boetes als melkkoe
Critici, zoals verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen, argumenteren dat hogere boetes niet bijdragen aan verkeersveiligheid maar eerder het gevoel versterken dat bestuurders als financieringsbron worden gebruikt, waardoor respect voor de politie afneemt. Ze benadrukken het belang van de pakkans boven de boetehoogte en suggereren dat meer controles en verkeerspolitie effectiever zijn voor veiligheidsverbetering.