De Zuidtangent is een drukke verkeersader in Heerhugowaard en verbindt het Stadshart van Heerhugowaard met de provinciale weg (N242) en dorpen als Broek op Langedijk en Sint Pancras. De drukbereden spooroverweg wordt de komende 2 jaar omgebouwd tot een spooronderdoorgang.
Rob Knijn is technisch bouwmanager bij gemeente Dijk en Waard voor de spooronderdoorgang Zuidtangent. Hij houdt zich bezig met de voorbereidingen op de bouw van deze tunnel. “Hoewel de aannemer in september zou starten, zijn we als gemeente nu al bezig. Het Feenstra-pand aan de Industriestraat wordt nu gesloopt door Boy Limmen omdat hier het bouwterrein komt. Dit wordt uitgevoerd in opdracht van de ontwikkelaar Pro6 Vastgoed. De voorbouw van het spoordek gaat de aannemer hier ter plaatse maken. In maart van 2025 wordt dit betonnen spoordek dan binnen één dag met speciale karretjes naar het spoor gereden. Het spoordek heeft een omvang van circa 40 meter lengte, 16 meter breedte en een dikte van 0,8 meter. Een spectaculair werk!”
Jaren voorbereiding
De spooronderdoorgang wordt gebouwd door aannemer Mobilis-Hegeman in opdracht van ProRail en in samenwerking met gemeente Dijk en Waard. Aannemer Mobilis-Hegeman werkt met partner Van Gelder aan dit project.
Als technisch manager vindt Knijn het uniek om de bouw van zo’n onderdoorgang mee te maken, voor te bereiden en te begeleiden. “Dat komt niet zo vaak in je carrière voor natuurlijk. Voor de aannemer begint de uitvoering op dit moment, maar als gemeente zijn we er al jaren mee bezig. We dempen nu een sloot langs het spoor. Dat lijkt niet zo spannend, maar het is mogelijk door jaren voorbereiding.”
Gemaal
De sloot moet weg om de tunnel te kunnen aanleggen. De watergang Westertocht was altijd een belangrijke afvoer voor water voor de noordelijke polder Heerhugowaard. Met de komst van een nieuw, tweede gemaal ‘De Waardse Dijk’ langs de N242/N194 kan de sloot nu dichtgegooid worden. “Allang voordat we gingen bouwen, hebben we gekeken hoe we dit kunnen oplossen. Je kunt natuurlijk ergens anders een nieuwe sloot graven. Maar we zagen ook een klimaatopgave. Als er veel regen valt of als het juist heel droog is, hoe houden we dan het water in de polder op peil? Samen met Hoogheemraadschap Hollands Noorderkwartier (HHNK) hebben we daarom de afgelopen jaren een nieuw gemaal gemaakt. Het water ten noorden van de Zuidtangent stroomt naar dit nieuwe gemaal, het water ten zuiden van de Zuidtangent stroomt naar het (oude) gemaal aan de Huygendijk. De sloot is niet meer nodig én met inmiddels twee gemalen is de polder Heerhugowaard voorbereid op de klimaatveranderingen.”
Nieuwe route
Het dempen van de sloot stond later gepland, maar dit is in de tijd naar voren gehaald. “Dat heeft als voordeel dat we nu ook al een start kunnen maken met de nieuwe riolering, die deels in de Handelsstraat komt. Dat is nodig voor de nieuwbouw die hier komt. Door deze werkzaamheden naar voren te halen wordt er ook ruimte gemaakt voor de bouwontwikkelingen in het Stationskwartier.”
Bovendien wordt er direct naast het spoor een nieuwe route (bypass) over de onderdoorgang gebouwd, om daarmee de Gildestraat en de Industriestraat aan elkaar te koppelen. Deze bypass is nodig omdat de Zuidtangent straks niet meer overgestoken kan worden direct vanaf de Gildestraat naar de Industriestraat. “Op de plek van de sloot maken we alvast de fundering voor die nieuwe weg.” De nieuwe route Gildestraat-Industriestraat is in 2026 pas beschikbaar, als de spooronderdoorgang klaar is.
Meer weten? Kijk ook op Spooronderdoorgang Zuidtangent | Gemeente Dijk en Waard projecten