Geen treinen in Heerhugowaard wegens inschuiven spoordek

Geen treinen in Heerhugowaard wegens inschuiven spoordek

Namens ProRail staat aannemerscombinatie Mobilis-Hegeman op het punt om in Heerhugowaard spectaculaire werkzaamheden uit te voeren aan de toekomstige spooronderdoorgang Zuidtangent. “Van 18 tot en met 23 maart werken we 24 uur per dag om het spoordek op zijn plaats te leggen”, zegt bouwmanager Marcel Martens van ProRail. “Het spoordek is de betonnen constructie waar de treinen overheen gaan rijden. In deze periode rijden er dan ook geen treinen.”

“In deze zes dagen gaan we écht heel veel werk doen,” vertelt Frank Derlagen, hoofduitvoerder van Mobilis-Hegeman. “We halen eerst de sporen weg en graven de spoordijk uit. Daarna heien we steunpalen op de plek waar eerst het spoor lag en maken daar ook damwanden. Op vrijdag rijden we het spoordek op zijn plek, met name dat wordt een spectaculaire klus.” Bouwmanager Martens vult aan: “Bijna 2 miljoen kilo aan beton zetten we, simpel gezegd, op wieltjes en daarmee rijden we tot op de centimeter nauwkeurig in het gat in de spoordijk. Dat is gewoon gaaf. Echt vakmanschap.”

’s Nachts heien

De werkzaamheden die strak gepland zijn zorgen wel voor nachtelijke hinder voor de omgeving: “Om alles te laten passen in zes dagen moeten we bijvoorbeeld ’s nachts heien”, aldus Martens. “Dat is voor de omgeving echt heel vervelend, maar anders past het niet. En het treinverkeer willen we zo kort mogelijk stilleggen.” Derlagen beaamt dat: “Het was echt passen en meten, maar alles past nu als een puzzel in elkaar. We hopen op begrip vanuit de omgeving, want hierna zijn de overlast gevende werkzaamheden voorbij.” Als het spoordek op zijn plek ligt, wordt het spoor teruggebouwd en de beveiliging van het spoor aangepast. Derlagen: “Daarna kunnen de treinen weer rijden. En gaan wij verder met de rest van het project.”

De afgelopen maanden is hard gewerkt om deze planning te halen, vertelt Derlagen: “Er moest veel gebeuren tot de ver vooraf geplande treinvrije periode. Het spoordek hebben we voorgebouwd naast het spoor, de bouwkuip moest worden dichtgezet met damwanden en daarna is deze gedeeltelijk uitgegraven, kruisingen aangepast, noem maar op.” Martens knikt: “Zo’n periode waarin er geen treinen rijden staat al jaren vast. Die schuif je niet zomaar op. Dat moment halen is cruciaal. Dat we dat gaan halen is heel prettig.”

Werkzaamheden bekijken via streams

Als de spooronderdoorgang af is, verbetert de bereikbaarheid binnen gemeente Dijk en Waard enorm. Martens: “Zowel Frank als ik wonen in de regio, dus we zien heel goed de meerwaarde van het project. Weggebruikers en voetgangers hebben straks geen last meer van het kruisende treinverkeer, en andersom.” Het werk leeft enorm in de gemeente, merkt Derlagen wel: “Er staan regelmatig mensen bij het bouwhek en ook de livestreams op YouTube worden goed gekeken.”

Toch is er ook een waarschuwing: “We snappen dat geïnteresseerden heel graag komen kijken, maar dat is op deze locatie niet goed mogelijk”, zegt Derlagen. “Het bouwterrein is klein, buiten de hekken is beperkt ruimte door gebouwen en kruisingen.” Martens moedigt belangstellenden daarom aan om digitaal mee te kijken: “We hebben twee livestreams (deze en deze) beschikbaar waar iedereen dag en nacht terecht kan.

Busvervoer
Tijdens de werkzaamheden rijden er bussen in plaats van treinen van en naar Heerhugowaard. Dat zorgt voor veel drukte op het Stationsplein en de Umbriëllaan. Volg de aanwijzingen van de verkeersregelaars op. Op onderstaand kaartje vind je de vertrekplaatsen van de bussen. Kijk ook op deze site van NS én plan je reis voor vertrek.

Heerhugowaard-kaartje busvervoer 18-23 maart 2025

Archief

error: Content is protected !!