Lerarentekort oplossen met zij-instromers

Lerarentekort oplossen met zij-instromers

Het lerarentekort blijft groeien door vergrijzing in het onderwijs. Tegelijkertijd zijn er steeds minder leraren beschikbaar vanuit een WW-uitkering. Onderwijsassistenten en zij-instromers zijn van cruciaal belang om de tekorten in het onderwijs terug te dringen

Het aanbod van leraren vanuit de WW neemt gestaag af in de drie regio’s in noordelijk Noord-Holland. Eind augustus ontvingen ongeveer 90 docenten uit het voortgezet onderwijs en minder dan 40 basisschoolleraren een WW-uitkering in de drie regio’s samen in noordelijk Noord-Holland.

Vergrijzing en onvoldoende aanwas

In noordelijk Noord-Holland is 14% van alle werknemers in het onderwijs 60 jaar en ouder. In de afgelopen jaren heeft een grote groep leraren de pensioengerechtigde leeftijd bereikt. Hierdoor steeg het aantal vacatures sterk. Tegelijkertijd is er onvoldoende aanwas van jongere leerkrachten vanuit de pabo en de eerste en tweedegraads lerarenopleidingen. Daarnaast verlaten startende leraren het onderwijs snel, bijvoorbeeld door de hoge werkdruk die ze ervaren. In het voortgezet onderwijs zijn de knelpunten het grootst voor de exacte vakken (informatica, wiskunde, natuurkunde, scheikunde, biologie en techniek) en talen (Nederlands, Engels, Duits, Frans, klassieke talen).

Zij-instromers als oplossing voor lerarentekort

Er zijn verschillende mogelijkheden om het lerarentekort te verminderen. UWV heeft drie mogelijke oplossingen op een rijtje gezet:

  1. Opleiden van zij-instromers;
  2. Aanpakken werkdruk van (startende) leraren;
  3. Inzetten van onderwijsassistenten.

Regionale initiatieven

Ook regionaal zijn er initiatieven om het personeelstekort in het onderwijs aan te pakken. ‘Talent als Docent’ is gestart in het kader van de Regionale aanpak personeelstekort onderwijs (RAP). Het project richt zich op het terugdringen van het lerarentekort in het voortgezet onderwijs en op het professionaliseren van docenten. Talent als Docent kent drie pijlers: “Leraar worden, zijn en blijven”. Aan het project zijn in totaal 42 scholen voor voortgezet onderwijs en drie scholen voor middelbaarberoepsonderwijs verbonden uit de regio’s Zuid-Kennemerland en Groot Amsterdam. Daarnaast participeren de lerarenopleidingen van de Hogeschool van Amsterdam, Vrije Universiteit en Universiteit van Amsterdam binnen het project.

Leerling zoekt leerkracht in opleiding

Stichting TWijs biedt een zij-instroomtraject aan voor potentiële leerkrachten in het basisonderwijs. Twee keer per jaar start TWijs een voorselectieprocedure voor iedereen die belangstelling heeft om een lesbevoegdheid te behalen. Zij-instroom is een belangrijke schakel in de aanpak van de tekorten in het onderwijs. Schoolbesturen kunnen van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap (OCW) een subsidie krijgen voor een zij-instromer. De subsidie is een bijdrage van o.a. opleidings- en begeleidingskosten. De regeling subsidie zij-instroom is met een jaar verlengd tot 1 januari 2026.

Lerarentekort oplossen met zij-instromers

Archief

error: Content is protected !!