De provincie Noord-Holland investeert de komende jaren in dertien extra weg- en fietspadprojecten. Uitgangspunt is dat verkeersveiligheid en het verminderen van overlast belangrijker zijn dan doorstroming van het autoverkeer. Wel wordt geld gestoken in trajecten met veel files, zeker als daar woningen worden bijgebouwd.
Onder meer de rondweg van Haarlem (N208), die voor veel geluidsoverlast zorgt, wordt aangepakt. Bij de ring van Alkmaar wordt de verkeersveiligheid en doorstroming verbeterd, mede omdat er veel woningbouw staat gepland. Ook in de omgeving van Amstelveen worden woningen gebouwd, met meer verkeersoverlast tot gevolg. Daarom wordt onder meer geïnvesteerd in een betere doorstroming van het busvervoer op de Bosrandweg (N231).Verder staat een serie fietsprojecten in de Investeringsstrategie voor de Noord-Hollandse Infrastructuur 2024-2028, bijvoorbeeld bij de Zaanse Schans, de Legmeerdijk tussen Aalsmeer en De Kwakel en het fietspad tussen Amstelveen en Amsterdam. Ook wordt geïnvesteerd in de verkeersveiligheid op een aantal kleinere provinciale wegen waar vaak te hard wordt gereden.
Het gaat onder meer om wegen in de duinrand tussen Egmond en Bergen, Castricum en Egmond, en Petten en Julianadorp.26 trajectenDe provincie heeft van 130 weg- en fietstrajecten de problemen op het gebied van verkeersveiligheid, leefomgeving en doorstroming in kaart gebracht. Bij 26 moet er iets gebeuren. Bij de helft daarvan zijn de werkzaamheden al begonnen of gaan ze binnenkort van start. “De overige dertien trajecten bestaan uit wegen en fietspaden waar we relatief eenvoudig enorme sprongen kunnen maken om bijvoorbeeld de verkeersveiligheid te verbeteren”, licht gedeputeerde Jeroen Olthof (mobiliteit) toe. “Juist verkeersonveilige plekken en plekken waar de overlast voor de omgeving van de wegen te groot is, zijn wat ons betreft de belangrijkste redenen om te investeren.” In een aantal gevallen is meer onderzoek nodig om goede oplossingen te vinden.