REGIO – Diverse gemeenten, Rijkswaterstaat, ProRail, de Vervoerregio Amsterdam en de provincie Noord-Holland werken samen aan de renovatie en vervanging van bruggen en viaducten in Noord-Holland.
De samenwerking ‘Samen Slimmer Renoveren en Vervangen’ (SSRV) is nodig omdat de ruim 14.500 bruggen en viaducten in Noord-Holland tussen nu en het einde van de eeuw gerenoveerd of zelfs volledig vervangen moeten worden.
Eerste regio met gezamenlijke aanpak
Door dit als beheerorganisaties samen op te pakken worden kosten bespaard en wordt er efficiënter omgegaan met menskracht en grondstoffen die schaars zijn.
Noord-Holland is de eerste regio in Nederland die dit gezamenlijk oppakt. De komende tijd werkt SSRV aan een aanpak voor verschillende groepen van type bruggen en viaducten die op elkaar lijken.
Iedere aanpak bestaat uit oplossingen, zoals het samen monitoren van dat type bruggen of viaducten of het tegelijk aanbesteden van groepen.
Standaardiseren
Ook het toepassen van Industrieel Flexibel en Demontabel (IFD) bouwen is een mogelijkheid. Door delen van bruggen en viaducten te standaardiseren met IFD kan efficiënter met geld, mensen en grondstoffen worden omgegaan.
Lange termijn prognose werkzaamheden
Ook wordt gezamenlijk voorraadbeheer van onderdelen mogelijk, wat toekomstige reparaties eenvoudiger maakt. Daarnaast werkt het initiatief aan een lange termijn prognose van werkzaamheden, zodat het netwerk van doorgaande wegen en vaarwegen goed bereikbaar blijft.
Foto: Brug Krommenie (aangeleverd)